FORMIDABLE TUR-O-TALL:- Det har eksplodert

Etter at corona-epidemien slo inn over landet som en tsunami, har salget av turorientering tatt fullstendig av. Intet varmer hjertet til Ninni Tornøe Jonsson mer....

HAKKA MØKK: Oppsal har solgt Ola Dilt-konvolutter som hakka møkk denne våren. Foto: Snorre Veggan
HAKKA MØKK: Oppsal har solgt Ola Dilt-konvolutter som hakka møkk denne våren. Foto: Snorre Veggan

– Allerede ved påsketider hørte vi om klubber som hadde solgt mer enn i hele fjor til sammen. Noen var i gang både med andre og tredje opplag konvolutter og salg.

Det har rett og slett eksplodert, sier NOFs fagansvarlige for Tur- og mosjonsorientering. Det har vært alt annet enn late dager for Ninni Tornøe Jonsson denne våren. Hun har jobbet på høygir for å følge opp suksessen.

– Det er hyggelig for en som er i gamet at et så solid konsept blomstrer. Det er gøy for oss, og det er gøy for klubbene, fastslår hun.

DIGITAL ØKNING

Norge er et langstrakt land. Derfor er det i hovedsak klubbene sør i landet som har kunnet tilby tur-o i påvente av at snøen i nord skal smelte.

Og for noen tall Ninni Tornøe Jonsson har fått rapporter om. Ikke minst gleder hun seg over tallene digitalt.

– Coronaen har utfordret oss alle og bidratt til at flere har blitt mer digitale. Allerede 3. april var antall sidehenvisninger på turorientering.no 2.325.459. Dette var nesten en fordobling sammenliknet med samme periode i 2019. Mellom 20. mars og 15. april hadde vi en økning på 350 prosent, forteller hun.

Allerede 3. april var for øvrig over 6000 poster besøkt hos de 102 arrangørene som da hadde fått poster i skogen. Disse hadde da registrert 528.464 postbesøk – mer enn for hele fjoråret til sammen.

FORNØYD: Med kart og hund på tur-o. Ninni Tornøe Jonsson i NOF gleder seg over strålende salgstall for turorientering denne våren. Foto: Privat

FORNØYD: Med kart og hund på tur-o. Ninni Tornøe Jonsson i NOF gleder seg over strålende salgstall for turorientering denne våren. Foto: Privat

IDEELL IDRETT

– Det virker som alle skal ut i frisk luft o være i fysisk aktivitet. Vi driver med den ideelle idretten i år, påpeker Tornøe Jonsson.

Hun mener også tur-o har fått god drahjelp ved flere oppslag i media, både riksdekkende og lokalaviser. I tillegg har NOF igangsatt en instragram-kampanje samt justert en del funksjoner som har gjort nettportalen lettere å bruke, ifølge tur-o-sjefen i NOF.

– Jeg har også pratet mye med brukerne og fått fantastisk respons hos folk. Det er veldig moro, sier Tornøe Jonsson.

Mer tur-o-salg gir også kjærkomne penger i kassa til NOF. 15 prosent av salget er nemlig avgiften norsk orientering har vedtatt til sentralleddet.

– Inntektene til NOF vil absolutt øke. Det er gode penger i disse dager, men det er for tidlig å si hvor mye det vil dreie seg om totalt, påpeker Ninni Tornøe Jonsson.

«ALL TIME HIGH»

Oppsal er en av de store tur-o-arrangørene her i landet. Ola Dilt var blant de første ut på 1960-tallet og er en institusjon i tur-o-sammenheng.

– Vi har definitivt fått erfare den økte interessen. Dette kommer til å bli «all time high», sier en oppglødd Hans Zachariasen i Oppsal Orientering.

Han er med i salgssjef for Ola Dilt og merker daglig pågangen av sultne turorienterere.

– Jeg sitter akkurat og pakker konvolutter nå, sju-åtte bestillinger via turorientering. no. Det renner inn med slike bestillinger hver dag, bekrefter han. Sammen med en annen person i klubben er det sjølbetjening av konvolutter fra en eske med konvolutter der han bor.

– Vi har ønsket å skjerme utsalgsstedene i disse koronatider. Men det fungerer veldig greit at folk henter konvolutter her og betaler med vipps. I tillegg har vi brukt Svosj til å distribuere konvolutter, sier han.

UNGE STIFINNERE: Ulrik Rønes Leinan og lillebror Victor er blant mange som har testet turorientering denne våren. Foto: Privat

UNGE STIFINNERE: Ulrik Rønes Leinan og lillebror Victor er blant mange som har testet turorientering denne våren. Foto: Privat

TROR PÅ OVER 1500

Ifølge Zachariasen har Oppsal på det meste solgt omtrent 1100 tur-o-konvolutter tidligere. I år tror han det tallet blir smadret.

– Vi trykket først opp 1200 konvolutter. De gikk unna på et blunk, og nå er vi langt på vei med de 500 neste. Jeg tror fort vi kan komme til å selge 1500 konvolutter i år, kanskje mer, sier Hans Zachariasen.

Liknende «boom» rapporteres det også om fra mange andre arrangører. 2020 kan bli et gyllent år for Norsk Orientering – nettopp på grunn av corona- epidemien.

HAKKA MØKK: Oppsal har solgt Ola Dilt-konvolutter som hakka møkk denne våren. Foto: Snorre Veggan

 

TILTAK I NOF

Da mye annet aktivitet ble satt på vent i norsk orientering, ble det fokus på å satse på turorientering.

Dette er ifølge Ninni Tornøe Jonsson noen av de igangsatte tiltakene:

● Et eget prosjekt internt i forbundet hvor flere interne medarbeider bistår satsningen på flere ekstratiltak.
● Teamsmøter og oppfølging hver uke.
● Pressemeldinger er sendt ut om muligheter rundt turorientering til riks- og lokalmedia
● Instagram-kampanjer/ konkurranse; påske, vår og sommer kommer.
● Brev om løpende informasjon om virus og anbefalinger med hensyn til smittefare, blant annet er alle klippetenger/stifter fjernet fra postene på grunn av corona.
● Brev til alle klubber om å komme seg på nett og digitalisere sitt tilbud på nettet.
● Arrangørsupport + 30-40 nye klubber hjelpes inn på nettportalen.
● Brukersupport.
● Søknader om mer tilskudd for populær aktivitet under ekstreme unntak.
● Tilgjengelig for journalister og media (opplyst om faktatall )
● Oppgradering av nettportalen med flere forbedringer for brukere – mer brukervennlig
● Dagens turorienteringsplattform har vært ment for folket som kan orientering og uttrykk. Nå må vi endre kommunikasjonsspråket til å rette seg mer for alle målgrupper om vi skal nå ut til Norge i bevegelse.
● Re-lasering av App.
● Informasjon i nye sosiale kanaler.
● Videoer med Norsk Friluft og integrering av innvandrere og funksjonshemmede på turorientering
● Løpende tiltak og planer.

Kategorier
Turorientering
Ingen kommentarer

Legg inn svar

*

*

LIGNENDE ARTIKLER