Sprintløypa i Lohja

Kenneth Buch ser nærmere på sprintløypa i Lohja.

VM-KLAR: Håkon Jarvis Westergård, som her heies fram av svenske klubbkompiser under fjorårets VM, hadde ikke klaff i Lohja, men har vist at han kan kjempe topp 10. Kanskje når han enda høyere i Estland. FOTO: JENS O. KLØVRUD

TEKST: JENS O. KLØVRUD, KENNETH BUCH

– Under årets VM-sprint i Estland vil vi trolig møte en fysisk profil som vil passe oss bedre enn de fleste andre, sier landslagssjefen som opplevde at skogskaren Olav Lundanes var beste norske på sprinten med 10. plass i Lohja.

Veivalg har bedt sjefen om å se nærmere på sprintløypa som utgjorde første delen av verdenscupløpene i Finland, der Magne Dæhli avsluttet touren med seier på jaktstarten. Her er Kenneth Buchs tanker.

– Løypa inneholder de fire komponentene som jeg mener det bør være i en sprint. * Poster der høyre- og venstre-veivalg er like lange – det er bare å gjennomføre. * Poster der det ikke er noe valg – bare gjennomføre, men med mulighet til å planlegge videre * Krevende veivalg der du må ta deg tid til å vurdere alternativene. * En avslutning da du kjenner at du er mer stresset, der du går i kjellern men må ha kontroll på teknikken. – Fram til 8. posten får løperne den moderne delen med intensiv kartlesing og mange korte strekke. De fleste strekkene skiller ikke mer enn noen sekunder. Her må du gjennomføre godt. Det er ingen katastrofe om du tar et feil veivalg. – Her tror jeg ikke løpsfart er den mest avgjørende faktor, men heller flyt og kartforståelse. De fleste valgene er 50-50. Det handler om å gjøre det raskt.

– I denne delen av løpet må du være offensiv og lese kartet på riktig tidspunkt. Du må forstå kartet. Derfor er det ikke helt overraskende at Olav Lundanes er godt med i starten. Ser at flere av de norske løperne taper mye på noen strekk uten at en kan forklare det. Det er ikke så tilfredsstillende.

– Mot 9. posten kommer vi inn i veivalgsdelen med tre-fire veivalg som krever litt mer forberedelser for å velge riktig. Denne delen av løypa er sentral. Ut i fra tidligere analyser, må du ta flest riktige valg her. Strekkene er mindre vanskelig å gjennomføre når valget er tatt, men du må finne riktig tid til å ta valget. – Har du ikke overblikk inn mot 8. posten må du stoppe på posten.

– Vi ser at det ofte er i veivalgsdelen det blir avgjort. Har du fire krevende veivalgstrekk, må du i alle fall ta tre riktige. Skal vi være best som sprintnasjon, må vi være gode her. I Lohja var det bare Lundanes som virkelig var med etter 8. posten. – Her gjelder det å ha løpsfart til å kunne lange skikkelig ut. Det er her avstandene skapes. Olav Lundanes gjør to venstreveivalg i dette partiet som nok var feil. Det kostet dyrebare sekunder. – Avslutningen kommer med arenapassering og er lett å gjennomføre. Her synes jeg løypa kanskje var litt for enkel til at det kunne bli gjort noen feil. Dermed blir evnen til å ta ut alt uten å knekke sammen det viktigste i avslutningen der du må inn i postplukkemodus.

– Den fjerde komponenten – de enkle strekkene uten noe valg – kom midtveis – mot – 10. -12. -15. og -16. posten. – I denne sprinten finner vi ikke flyten i starten, vi tar ikke de beste veivalgene og mangler i tillegg løpsfart. Da blir det litt stusselig å lese resultatlistene, oppsummerer Buch som går inn i de siste forberedelsene med mål om å skape selvtillit og løfte laget. – Ut i fra hva vi har levert kan vi ikke ha noen medaljemål individuelt, men jeg tror vi kan ha en reell mulighet til å kjempe om medalje på stafetten, sier han.

 

Valgene / tidene
S-1. post:
Venstre: M. Kyburz 0.45 (1) O. Lundanes
0.47 (8), E. Kinneberg 0.48 (12)
Høyre: Ø.K.Østerbø 0.49 (18), H. J.
Westergård 0.49 (18), G. H. Steiwer 0.51(33),

1-2. post:
Høyre: O. Lundanes 0.28 (7)
Venstre: M. Kyburz 0.26 (1), Y. Michels 0.27
(2), Kinneberg 0.35 (11), Steiwer 0.35,
Westergård 0.35, Østerbø 0.35

2-3. post:
Høyre: Lundanes 0.34 ( 3) Kyburz 0.32 (2),
Kinneberg, Steiwer, Westergård 0.35 (11)
Venstre: Michiels 0.32 (2), Østerbø 0.35

3-4. post:
Venstre: Lundanes, Kinneberg 0.33 (13),
Svensk 0.31 (1), Kyburz, Michiels 0.32 (2),
Steiwer 0.34, Westergård 0.34
Høyre: Østerbø 0.35 (29)

6-7. post
Venstre/høyre: Lundanes 0.54 (1), Michiels,
Kyburz 0.55
Høyre: Steiwer 0.58, Kinneberg 1.00,
Westergård 0.57
Venstre: Østerbø 0.59 (29)

8-9. post:
Høyre: Lundanes 0.59 (8), Michiels 0.55 (1),
Kyburz 0.57(2), Steiwer 0.58(6), Østerbø 1.01
Venstre/slak høyre: Kinneberg 1.00 (13)
Venstre/høyre: Westergård 1.02 (24)
Venstre: Svensk 1.04 (31), Tranchand 1.03

10-11. post:
Venstre/høyre: Lundanes 0.39 (19),
Kinneberg 0.39
Venstre: Regorn 0.34 (1) Kyburz 0.36 (4),
Michiels 0.35 (2), Steiwer 0.37 (6)
Høyre: Svensk 0.39 (19), Westergård 0.41
(28), Østerbø 0.44 (35)

12-13. post:
Venstre: Lundanes 0.39(11). Regborn 0.34(1)
Høyre: Ridefelt 0.37 (6)

13-14. post:
Høyre: Lundanes 1.36 (25), Hubmann 1.30
(7), Regborn 1.31 (10)
Venstre: Svensk 1.26 (1), Kyburz 1.29 (2),
Michiels 1.30 (7), Kinneberg 1.31(10),
Steiwer 1.39 (30), Westergård (bom) 1.45
(35), Østerbø 1.37 (27)

16-17. post:
Høyre: Lundanes 1.09 (22), Kinneberg 1.11
(29), Svensk, 1.08 (19) Steiwer 1.15 (35)
Venstre: Michiels 1.01 (1), Kyburz 1.03,
Østerbø 1.06 (10), Westergård 1.05 (6)

 

 

Kategorier
AktueltKonkurranserVerdenscup
Ingen kommentarer

Legg inn svar

*

*

LIGNENDE ARTIKLER