1055 Views

Stolpe inn for rekrutteringen

November 27, 2017
Skrevet av:

administrator

TEKST: JENS O. KLØVRUD

Med 1,3 millioner stolpebesøk i 2016 er målet 1,7 millioner besøk i løpet av året. Så lagt ser det ut til at målsettingen om 50 arrangører i 13 fylker og samlet 50 000 deltakere skal oppfylles. Det er grunn til å slå seg på brystet. Stolpejakten kan gi en velkommen rekrutteringseffekt også inn i klubbene.

GRORUD: Vidar Benjaminsen i spissen for Lillomarka som tilbyr stolpejakt i samarbeid med fire bydeler. FOTO: AKERS AVIS GRORUDDALEN

– REKRUTTERINGSKILDE
I Bækkelaget ser vi så absolutt Stolpejakten som en rekrutteringsmulighet, sier Carl Godager Kaas som la elitesatsingen på hylla etter fjorårets stafett- VM-gull. – Vi har ikke lagt noen konkret plan, men på sikt tror jeg det kan bidra til å øke rekrutteringen betydelig. Så langt har det viktigste vært at flest mulig benytter seg av tilbudet. Men med så stor utbredelse, er det naturlig at vi og klubbene også legger en strategi vinklet mot økt rekruttering, sier Kaas. Verdensmesteren på mellomdistanse i 2010 påpeker viktigheten av at klubber som plutselig får en gruppe ungdommer inn, har en plan for å ta dem imot på en god måte. – Også her tror jeg det blir viktig å dele erfaring klubbene imellom, men hvilke grep som tas i forhold til Stolpejakten må bli opp til de enkelte klubbene. Han mener det gjerne kan legges en sentral strategi, men tror det er riktig og viktig å holde på Stolpejakten som noe eget med et stort potensial som rekrutteringsarena. – Konseptet er jo kjempebra og viktig å holde på, både på grunn av finansiering og at det funker i forhold til å gi økt popularitet. Men jo flere som finner stolper, jo flere potensielle o-løpere har vi. Så gjelder det å finne ut hvordan en skal få de som synes det er artig å jakte stolper, over til å bli nybegynnere i orientering. For det er jo det samme – bare at de får det sosiale aspektet i tillegg, sier Carl Godager Kaas. I Groruddalen i Oslo står Lillomarka OL for 80 stolper på kulturhistoriske steder samarbeid med fire bydeler. Jakten på stolper blitt en suksess.

POPULÆRT I GRORUDDALEN
– I år har vi gjort noen tiltak i forsøk på å rekruttere til orienteringslaget via tur-O og Stolpejakten, sier Vidar Benjaminsen som også er engasjert av Grorud bydel. – Vi kjører ”Kom i form – Tour of Lillomarka” – 10 mandagskvelder som et tiltak for å tilby litt utover stolpejakt og tur-o. Vi har kjørt touren som gratis for medlemmer og har på denne måten fått 20 nye denne våren, sier Benjaminsen som har hentet ideer fra forenklingsutvalget i NOF. Kom i form-touren arrangeres som et Flex-O-løp der klubbens ungdommer under 16 står for både løyper og det meste rundt. – Touren har vært et tilitak for å få noe mer ut av Stolpejakten og tur-otilbudet. Sist mandag kom det tre i 20-årene som ville prøve orientering, to dager etter at de hadde prøvd tur-O.

VALDRES: Også til
fjells ved Vaset tilbys
jakt på stolper.
FOTO: STOLPEJAKTEN

– GENIALT KONSEPT
– Vi mener NOFs retningslinjer for vanskelighetsgrad er fornuftig og har kalt løypene svart, rød, blå og grønn. Det er noe folk forstår, sier Vidar Benjaminsen som mener stolpejaktkonseptet er genialt. – At det finnes et slik gratistilbud som er så lavterskel, noe du kan gjøre når du vil – er midt i blinken. Bydelene vi samarbeider med er kjempefornøyde med det vi legger til rette.

STOLPEJAKTEFFEKT
På Gjøvik der det ”væks blommer i gata” og Gjø-Vard sto bak det som ble Foreningen Stolpejakten i 2013, mener en av drivkreftene for rekruttgruppa, Hege Solerød, at klubben har fått en stolpejakt-effekt. – De som kommer inn som rekrutter har oftere et lite grunnlag – de har gjerne vært med på stolpejakt og starter ikke helt på null når det gjelder kart, sier hun. Foreløpig er det for tidlig å si hvor mange av rekruttene som ”blir” o-løpere. – Utfordringen f er å få med familiene på løp. De sitter løst. For mange er det en aktivitet på linje med alt annet. Vi er blitt litt shoppere alle mann. Plutselig passer det ikke, noe annet skal prøves. Det er det ikke så lett å demme opp for, sier Hege Solerød.

Verdt å vite om Stolpejakten

Foreningen Stolpejakten er allerede i ferd med å nå sin mål for året.

STOLPEGENERAL: Arnfinn Pedersen
er prosjektleder for stolpejakten.

* Stolpejakt arrangeres av lokale idrettslag og andre frivillige organisasjoner koordinert gjennom Foreningen Stolpejakten. Foreningen er allmennyttig, med mål om å bidra til økt fysisk aktivitet blant folk flest i hele landet.

* Stolpejakten tar sikte på å legge til rette for å aktivisere både unge og gamle; inaktive, skoleelever, syklister, funksjonshemmede og rullestolbrukere. Stolpejakten er et gratis tilbud for alle brukere/deltakere. * I 2016 var også Foreningen Stolpejakten en av tre kandidater til Friluftslivets ildsjelpris.

* Siden den spede oppstarten i 2013 har stolpejakten bredt om seg som en aktivitet for store og små, spreke og litt mindre spreke i stadig flere områder og i større omfang. I 2016 ga dette følgende resultater: 29 arrangører i åtte fylker tilbød stolpejakt i cirka 75 områder 30.553 antall deltakere totalt 1.267.556 antall stolpebesøk Med 600 meter i snitt mellom stolpene, tilsvarer det en strekning på drøyt 760.000 kilometer – 19 ganger rundt ekvator, eller tur/retur månen.

* For 2017 har Foreningen Stolpejakten følgende målsetting: Stolpejakt i 13 fylker 50 lokale arrangører 50.000 deltakere 1,7 millioner stolpebesøk.

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy